Reinventarea costumului barbatesc

imagine

Daca te-ai fi plimbat prin Paris in toamna trecuta, nu aveai cum sa ratezi posterele uriase pentru Smoking Forever, expozitia dedicata uneia dintre clasicele creatii Yves Saint Laurent pentru femei: smokingul.

Realizat de Helmut Newton in 1978, posterul il infatiseaza pe celebrul couturier la brat cu muza sa, exceptionala Catherine Deneuve. Un Yves Saint Laurent relativ tanar, imbracat in smoking. La fel si ea, cu parul blond revarsat pe umeri, ochii subliniati de creion negru si decolteul ametitor. Fotografia reuseste sa transmita atitudinea si mesajul expozitiei, cu tanarul designer apucand reverele hainei sale si actrita scrutand publicul cu o privire de gheata. Brusc, vedeta la superlativ feminina a Frantei se transformase intr-o creatura androgina dar irezistibil de eleganta.

Ceea ce astazi este o imagine frecventa - o femeie imbracata intr-un costum barbatesc -, pana nu demult soca. In momentul in care Yves Saint Laurent si-a imbracat modelele intr-un costum barbatesc de gala modificat, pentru colectia lui de primavara-vara 1966, avea loc o revolutie in moda. De aici si necesitatea expozitiei, care a recreat un moment din istoria modei si a societatii, in care femeile stateau umar la umar cu barbatii.

Desi acum poate parea un concept perimat si ridicol, pe vremea primului smoking creat de Yves Saint Laurent, doamnelor le era refuzata intrarea in restaurante si hoteluri daca purtau costume cu pantaloni. Prezentarea unei tinute masculine adaptate siluetei feminine era perceputa ca fiind controversata si revolutionara.

Pe acest fundal, in Paris, lumea haute-couture incepuse deja sa se alarmeze la vestea deschiderii primului boutique pret-a-porter al lui Saint Laurent, pe malul stang al Senei.

 

De partea cealalta a oceanului, lucrurile incepusera sa se schimbe, chiar daca greu. Una dintre primele "victime" ale smokingului a fost Nan Kempner, cunoscuta in cercurile lumii mondene ale New York-ului pentru vasta sa colectie de tinute haute-couture.

La un moment dat, lui Kempner i-a fost interzisa intrarea intr-un restaurant - culmea, era chiar imbracata intr-unul din primele costume ale lui Saint Laurent. In semn de protest, si-a dezbracat pantalonii, i-a inmanat sotului ei care o insotea si a intrat in restaurant purtand doar sacoul pe post de rochie mini.

Costumul de smoking fusese dintotdeauna un element emblematic a garderobei masculine - autoritar, elegant si indiscutabil barbatesc. Purtarea lui de catre femei era perceputa drept o indrazneala - cu atat mai mult cu cat venea insotit de o atitudine sfidatoare.

Noul look propus de Yves Saint Laurent era androgin, subversiv si sexy - si a devenit mai mult de atat din momentul in care Helmut Newton a imortalizat in 1975 o serie de portrete pentru editia franceza a revistei Vogue, in care apareau manechine cu siluete si trasaturi androgine imbracate in smokinguri.

Ca multe altele dintre creatii sale clasice, costumul smoking pentru femei a devenit in timp una dintre croielile cele mai purtate si mai copiate. Este elegant, se potriveste femeilor de orice varsta si oricarei siluete, redefineste feminitatea. Acesta sa fie oare farmecul sau? Catherine Deneuve spunea intr-un interviu pentru International Herald Tribune: "Smokingul este deopotriva viril si feminin. Nu-mi aduc aminte cand l-am purtat prima oara - trebuie sa fi fost pe la inceputul anilor '80, cand a fost facuta fotografia - era inchis la doua randuri de nasturi si foarte sever. Iti schimba cu adevarat felul in care te simti ca femeie, iti schimba gesturile."

Cu paiete, scurtat, prins cu un cordon in talie, la doua randuri de nasturi, lung, sub forma unei rochii mini, drapat, larg, cambrat, fara revere dar intotdeauna de culoare neagra, smokingul a fost designul preferat al lui Yves, revenind sub o forma sau alta in fiecare an.

Pentru ceilalti designeri, farmecul si atemporalitatea acestui design sunt doua dintre motivele care explica readucerea sa la viata.

Pentru iubitoarele modei care s-au saturat de volane si zorzoane, renasterea smokingului ca tinuta de seara le ofera o alternativa la rochiile vaporoase si ultrafeminine care cucerisera podiumurile in urma cu cateva sezoane. Sacoul clasic de smoking - redesenat, reconstruit si uneori cu greu recunoscut - a aparut ca punct de plecare in colectiile unora dintre cei mai influenti designeri, cu Marc Jacobs in frunte. In timp de majoritatea dintre acestia au optat pentru feminizarea siluetei fie prin introducerea proportiilor slim (vezi costumul metalic din trei piese propus de Tuleh) sau prin atenuarea detaliilor masculine (Proenza Schouler a combinat forma sacoului cu detaliile smokingului clasic), Jacobs a preferat sa arate versiuni mai indraznete si mai voluminoase, tribut aparent al anilor '80. Si nu este singurul. De la Burberry si Max Mara la Stella McCartney, colectiile toamnei trecute au inclus versiuni ale smokingului, iar croiala se dovedeste a fi atat de populara incat a aparut chiar si in magazine - Zara avand unele dintre cele mai sic.

articol publicat de fashionandbeauty.ro