Rafineaza-ti imaginea profesionala

imagine

Ti s-a intamplat vreodata sa treci pe langa cineva pe strada si sa te intrebi cine e acea persoana, doar pentru ca era imbracata impecabil? Fara sa vorbeasca, acea persoana reusea sa transmita un anumit mesaj prin imbracaminte si atitudine. Toti transmitem mesaje de acest fel in fiecare dimineata, in drum spre facultate sau birou, fie ca o dorim sau nu. Nu avem de ales.
de Irina Markovits, consultant de stil Image Matters

Batranii spun ca "haina il face pe om". Nimic mai adevarat. Deloc surprinzator, unele dintre marile companii internationale cum sunt IBM, Dow Corning si Coca-Cola au investit in "ateliere", traininguri si seminarii pentru imbunatatirea imaginii exterioare a angajatilor lor. Angajatul se simte mai increzator datorita infatisarii sale, iar clientul percepe o imagine profesionala si credibila a companiei reprezentate de persoana din fata sa.

Chiar daca multe companii au renuntat la vestimentatia formala, de afaceri, in totalitate sau doar partial, permitand angajatilor sa vina vineri imbracati lejer (asa-numita casual Friday), totusi cateva dintre regulile codului elegantei profesionale raman valabile.

Schimba-ti garderoba pentru a o potrivi noii tale pozitii profesionale.
Daca esti o proaspata absolventa de facultate sau ai lucrat intr-un mediu profesional mai relaxat, care nu acorda importanta vestimentatiei, este aproape sigur ca garderoba ta cuprinde cateva perechi de jeansi si pantaloni cu talie joasa, fuste colorate, tricouri si bluze imprimate.

Pentru a proiecta o alta imagine decat cea de "vesnic studenta", echivalenta cu "vesnic prost imbracata", investeste in cateva costume sau taioare (haina cu maneci lungi, fusta sau/ si pantalon) cu taietura clasica, in culori inchise - gri antracit, bleumarin, ciocolatiu sau visiniu inchis. Un costum negru este mult prea oficial, se potriveste mai curand unui cocktail sau unei receptii, decat unei zile la birou. Daca culorile sugerate pentru costum iti par prea intunecate, le poti lumina cu ajutorul unor camasi in culori pastel, care adauga si o nota de modernitate: roz trandafiriu sau zmeuriu, bleu levantica sau albastru liliachiu, verde salvie, verde masliniu, galben sampanie, alb fildes. Pentru zilele calde de vara poti opta pentru costume in culori deschise.

Imbraca-te impecabil in fiecare zi, nu numai la interviul de angajare.
Este posibil sa fii invitata pe nepusa masa la un pranz de afaceri, sa iei parte la o intalnire neplanificata sau sa te intalnesti cu o persoana importanta in lift. Stii sigur expresia: "Nu ai niciodata o a doua sansa sa faci o prima impresie buna". Daca esti luata pe nepregatite, vei arata ca o femeie oarecare de pe strada, in loc sa fii aranjata si prezentabila.

Foloseste vestimentatia in avantajul tau.
Daca vrei sa fii o rebela pentru care imaginea exterioara nu conteaza, s-ar putea sa ai de suferit. Oamenii te judeca in functie de aparente, iar imaginea ta este o aparenta, fie ca iti convine sau nu. Carourile mari, culorile si imprimeurile stridente, imbracamintea lucioasa din poliester, jeansii cu broderii, fustele scurte, bluzele transparente si o coafura demodata iti pericliteaza cariera, oricat ai fi de talentata si muncitoare.

Imbraca-te pentru eficienta, nu numai pentru putere.
Multi sunt de parere ca a purta un costum albastru inchis sau cenusiu este echivalentul unei declaratii de autoritate. Ideea este de a crea o imaginea a eficientei. Puterea nu este singura calitate care trebuie transmisa intr-un mediu de afaceri.

Cumpara numai lucruri de calitate.
Fibrele naturale au viata mai lunga si arata mai bine. O alternativa sunt amestecurile de de fibre, in care 55% sau mai mult trebuie sa fie naturale, care arata la fel de bine si nu se sifoneaza usor. Cand cumperi un produs, pipaie tesatura pentru a-ti da seama cum o vei simti pe piele, cat de durabila sau pretentioasa este. In acelasi timp, invata sa renunti la obiectele de imbracaminte invechite, decolorate sau deteriorate.

Combina tesaturile in mod potrivit.
Alege imbracaminte cu texturi apropiate. Una dintre cele mai intalnite greseli este de a combina un sacou din lana cu o fusta sau pantaloni din gabardina, de exemplu. La fel, nu combina o camasa de matase cu o fusta groasa sau un pullover de mohair cu pantaloni din in, chiar daca culorile se potrivesc.

Clasic poate insemna modern.
De regula, imbracamintea clasica defineste o vestimentatie fara fantezii sau extravagante. Totusi, asta nu inseamna ca poti purta la nesfarsit taiorul pe care l-ai cumparat acum trei ani... Chiar in cadrul stilului business - un stil prin excelenta clasic si care sufera rareori transformari radicale - exista detalii care tin strict de moda sezonului si de care trebuie sa tii cont: lungimea fustei si a jachetei, tipul de guler sau decolteul bluzei, reverele si nasturii sacoului, tocurile si varfurile pantofilor.

Incercand sa urmezi aceste reguli, nu uita cateva lucruri esentiale.

Nu trebuie sa iti cumperi o garderoba intreaga sau imbracaminte costisitoare pentru a fi bine imbracata. In loc sa te concentrezi asupra unei vestimentatii de success, gandeste-te ca e de preferat sa arati ingrijita, curata, rafinata. Simplitatea este esentiala. Poate tot ce trebuie sa faci este cheltuiesti 100 de mii de lei ducand la curatat si calcat un blazer si niste pantaloni.

Imbracamintea atent aleasa, curata si ingrijita este primul semn de respect pe care il transmiti celor din jur. Le spui "Va respect indeajuns de mult incat sunt atenta cum ma imbrac", si in acelasi timp "Sunt mandra de infatisarea mea, imaginea mea reprezinta imaginea companiei pentru care lucrez".

Pentru a evita viitoare neintelegeri, este bine ca la interviul de angajare sa pui cateva intrebari referitoare la codul vestimentatiei. Exista companii care isi trimit angajatul acasa, in cazul unei violari a acestui cod - nu permanent, ci doar pentru a-si schimba imbracamintea. Mai multe incalcari ale codului vestimentatiei pot transmite un mesaj gresit despre profesionalismul unui individ si ii vor afecta sansele de promovare. In cazuri extreme, se poate ajunge la concediere. Trebuie sa intelegi ca observatiile cu privire la vestimentatia unei colege (bluze prea decoltate, fuste prea scurte si prea stramte) nu sunt atacuri la libertatea sa. Acel tip de imbracaminte este inadecvat unui mediu profesional, putand deveni o sursa de probleme. Atunci cand accepti un post, trebuie sa faci un mic compromis: o particica din personalitatea ta in schimbul unei oportunitati.

Imaginea ta exterioara este completata si de alte detalii:

  • Ai grija ca parul sa iti fie intotdeauna curat si aranjat, sa nu zboare in toate partile. Daca nu faci saptamanal vizite la coafor, alege o tunsoare ingrijita sau poarta-ti parul strans.
  • Decolteul trebuie sa fie acoperit, iar accesoriile - minime. Nu purta haine de petrecere sau de strada in orele de birou.
  • Cumpara incaltaminte din piele, cat mai putin decoltata; nu purta papuci sau sandale. Pantofii trebuie sa fie curati si dati cu crema; flecurile nu trebuie sa fie tocite.
  • Poarta intotdeauna ciorapi lungi, si pregateste-ti o pereche de rezerva in geanta sau intr-un sertar, pentru cazuri de urgenta (fire duse)
  • Machiaza-te discret
  • Foloseste parfumul cu zgarcenie
  • Ai grija ca unghiile sa iti fie in permanenta curate si sa aiba o lungime rezonabila.
  • Cu exceptia verighetei si inelului de logodna, poarta cat mai putine bijuterii (un inel pe mana, o bratara, cercei cu un model traditional). Evita gablonturile si bijuteriile supra-dimensionate.
  • Foloseste o geanta de umar sau o servieta, dar nu pe ambele, simultan.