Importanta imaginii in cariera

imagine

Cat de importanta este imaginea si tinuta profesionala pentru cariera ta? Pana te gandesti la un raspuns, am sa iti spun o poveste.

de Irina Markovits, consultant de stil Image Matters

In urma cu cativa ani, o cunostinta de-a mea, care publica destul de frecvent articole de specialitate, a publicat unul care a fost extrem de bine receptionat de cei din breasla sa. Drept rezultat, doamna respectiva a inceput sa fie invitata sa tina prezentari. Cum fiecare dintre aceste ocazii includea un onorariu substantial, femeia era din ce in ce mai entuziasmata, pentru ca descoperise ceea ce credea ca este un al doilea “salariu”. Dupa ce a tinut cateva astfel de speech -uri, ofertele au incetat la fel de brusc cum au inceput.

Nu a stiut niciodata ce s-a intamplat. Desi a trecut peste acest incident fara sa verse prea multe lacrimi, era evident pentru toti cei din jurul ei ca episodul respectiv o framanta. Din nefericire, in ciuda a numeroase aluzii, aceasta doamna a refuzat sa creada ca era vorba de o problema foarte simpla si, culmea!, una care putea fi rezolvata: imaginea ei profesionala.

La 1,80 m inaltime si 92 de kilograme, masiva si cu o coama foarte creata, aceasta femeie era o prezenta formidabila. Daca ar fi ales haine care sa o reduca vizual, cum ar fi imbracamintea in culori inchise, linii verticale si bijuterii adecvate, ar fi reusit sa castige respect si sa atraga atentia, continuand sa aiba o imagine profesionala. In schimb, ea se imbraca asa cum dorea sotul ei: tocuri inalte, fuste scurte, parul despletit, bluze mulate. Majoritatea hainelor ii erau mici; nici unele nu erau de calitate si din materiale durabile.

Intreaga ei infatisare contrasta atat de puternic cu varsta (circa 40 de ani), venitul (aproape 3.000 €/ luna) si pozitia ierarhica (director executiv), incat, atunci cand o intalneau pentru prima oara, interlocutorii sai nu se puteau stapani sa nu o masoare de sus pana jos.

Din nefericire, imaginea ei neprofesionala a insemnat si sfarsitul carierei sale de prezentator. Citind ceva scris de ea, femeia parea competenta, foarte bine educata, si evident foarte pregatita in domeniul ei. Dar in realitate arata ridicol. Audienta ei astepta o persoana profesionista; in schimb, vedeau o incrucisare intre Scarlett O'Hara si o amazoana. Educatia ei, vasta experienta profesionala si talentul la scris erau inutile; cand aparea pe un podium, doamna respectiva pierdea din credibilitate din cauza felului in care arata.

 

E nedrept? Poate. Dar, avand in vedere educatia, profesia si pozitia sa sociala, ar fi trebuit sa stie ca imaginea conteaza. Toti colegii sai de breasla se imbracau mai conservator decat ea, iar cativa dintre ei i-au spus pe sleau ca e cazul sa se imbrace altfel, mai profesional. Dar ea vroia sa faca doar ce vroia ea: sa se imbrace cum doreste, iar ceilalti sa-si vada de treaba.

Evident, acesta este un exemplu extrem, dar, intr-un anume fel, nu foarte rar intalnit. Exista multi oameni care cred ca educatia, inteligenta si experienta vorbesc de la sine; nu au nevoie de un “ambalaj”.

Comunicarea inseamna:

  • 55% infatisare, limbaj corporal si proxemica
  • 38% tonul, ritmul si volumul vocii
  • 7% continutul mesajului

Sigur putem cita din memorie numele catorva indivizi care au reusit sa aiba o cariera de succes, in ciuda unei infatisari neingrijite: un “computer genius” care se imbraca mereu cu acelasi tricou murdar si mirosind a transpiratie sau antreprenorul multimilionar obez, cu jeansi uzati si care e la volanul unei masini de mana a doua. Acest grup minoritar pare sa fi reusit in ciuda infatisarii. Sau poate ca infatisarea lor face parte dintr-un efort calculat, intentionat sa comunice lipsa lor de interes fata de niste probleme relativ neinsemnate. Talentele lor sunt atat de formidabile, incat nu mai au nevoie de sprijin extern.

Totusi, cei mai multi dintre noi nu suntem atat de binecuvantati de la natura. Avem nevoie de sprijin, mai ales cand e vorba de prezenta vizuala.

De ce? Pentru ca, atunci cand te afli intr-un mediu profesional, totul despre tine trebuie sa comunice profesionalism. Mersul, privirea, strangerea de mana, hainele, vocea, pana si machiajul sunt componente ale acestei comunicari.

Mai mult de jumatate (55%) din mesajul pe care il comunici se bazeaza pe infatisare, limbajul corporal si proxemica (modul in care ocupam spatiul). 38% se bazeaza pe felul in care transmiti mesajul (tonul, volumul si ritmul vocii) si doar 7% se bazeaza pe cuvinte.

In plus, primele impresii se formeaza in mai putin de 7 secunde din momentul intalnirii, iar studiile sociologice arata ca aceste prime impresii sunt corecte in 67% din cazuri. Sigur ti s-a intamplat sa cunosti pe cineva si sa gandesti: ”Nu stiu de ce, dar chiar mi-a facut o impresie buna!” sau, din contra: “Hm, e ceva la tipul asta care nu-mi place…”.

Tocmai ti-ai format o parere despre acea persoana. Pentru ca aceste impresii sunt subconstiente, nu realizezi ca se refera la:

  • Cati bani castiga;
  • Nivelul sau de educatie;
  • Personalitatea sa si daca stie sa se faca placut(a);
  • Cata incredere are in sine;
  • Cat de inteligent(a) este;
  • Succesul, competentele si etica profesionala;
  • Cat de responsabil(a) este si daca poti avea sau nu incredere in el/ea.

Inca un adevar general valabil: oamenilor le place sa interactioneze si sa relationeze cu cei asemenea lor, cu cei cu care se simt in largul lor sau cu cei cu care se asteapta sa arate, sa vorbeasca si sa se comporte conform rolului lor.

Am sa iti dau cateva exemple:

  • Esti directoarea unei firme si trebuie sa te intalnesti cu managerul unei banci pentru a discuta un imprumut. Cum te astepti sa fie imbracat? In jeansi si o camasa cadrilata sau intr-un costum la 4 ace si cu cravata?
  • Cainele tau este bolnav si trebuie sa faci o vizita unui cabinet veterinar. Ai fi surprinsa ca medicul sa fie imbracat ca un surfer? Ai avea incredere in diagnosticul sau?
  • Esti parintele unui copil neastamparat, iar tanara invatatoare te invita la o discutie serioasa. Sa presupunem ca aceasta va fi imbracata intr-o fusta scurta, cu un tricou fara maneci, transparent si incaltata cu o pereche de papuci de plaja. Ii vei acorda acelasi respect si incredere pe care i le-ai fi acordat daca ar fi fost imbracata cu o camasa alba cu maneci si o pereche de pantaloni lungi de stofa?

Nu-i asa ca incepe sa fie logic? Acum poti sa constientizezi faptul ca, desi nu poti CONTROLA ce gandesc altii, poti INFLUENTA modul in care esti perceput, creandu-ti o imagine adecvata.

Adevarul este ca exista mult mai multe cariere “trase pe linie moarta” sau intrerupte din cauza unei infatisari neprofesionale decat iti poti inchipui. Cei mai multi “vinovati” recunosc sa fi facut urmatoarele 3 greseli: au gandit ca nu au suficient timp sau bani pentru a se imbraca bine; pentru ei, infatisarea era o chestiune superficiala si lipsita de importanta; regulile situatiilor si imaginii profesionale nu li se aplicau si lor.

Daca recunosti aceste tipare de gandire in propriul tau comportament, probabil ca nu castigi atat de multi bani pe cat ai putea. Iata cateva semne clasice a faptului ca infatisarea ta poate dauna carierei:

  1. Un superior ierarhic ti-a atras atentia ca ar trebui sa te imbraci mai bine pentru a fi promovata;
  2. O colega de birou se simte in permanenta obligata sa-ti aduca aminte sa te imbraci “frumos” pentru intalniri, prezentari sau alte ocazii speciale;
  3. O alta colega, avand acelasi capacitati profesionale ca ale tale – daca nu chiar mai putine -, dar cu o garderoba buna, a fost promovata inaintea ta;
  4. In zilele in care faci un efort si te imbraci frumos, colegii te intreaba daca te duci la un interviu;
  5. Ai cerut de cateva ori sa ti ofere un rol mai vizibil in organizatie, dar ti s-au delegat doar mai multe sarcini.

Daca te regasesti in vreunul dintre aceste scenarii, inseamna ca infatisarea ta profesionala lasa de dorit si chiar are un impact negativ asupra carierei tale. Ca iti convine sau nu, va trebui sa faci niste schimbari (in special in garderoba) pentru ca sa poti merge inainte.

A te imbraca pentru a avea succes nu inseamna a imbraca un “anume” costum, a avea o “anume” tunsoare sau a purta un “anume” ceas. Inseamna a te imbraca astfel incat sa poti relationa fara grija cu cei cu care doresti sa faci afaceri. Inseamna a fi un cameleon. Inseamna a te adapta.

Asa cum spuneam mai devreme, oamenii doresc sa se asocieze cu cei asemenea lor. Daca nu esti pe picior de egalitate cu ei in ceea ce priveste imbracamintea, manierele sau pozitia, vei fi privita ca un outsider. E posibil ca acesti oameni sa nu se simta niciodata in largul lor alaturi de tine, pentru ca sa poata sa te cunoasca mai bine, cu atat mai putin sa faca afaceri.

Acum ai doua optiuni: poti respinge toate aceste lucruri, condamna superficialitatea si ingustimea acestora, declarandu-te deasupra unor prostii ca astea… si ramanand etern frustrata ca oamenii nu te trateaza asa cum meriti. Sau poti folosi aceste informatii in avantajul tau, incepand sa-ti construiesti o imagine profesionala.

Pleaca la drum cu gandul ca imaginea inseamna mai mult decat imbracaminte. Imaginea profesionala are 4 componente: infatisarea (care include imbracamintea si accesoriile), prezenta (comunicarea non-verbala, manierele), ingrijirea personala, machiajul si coafura.

Cand te hotarasti sa iti creezi imaginea dorita, va trebui sa tii cont de audienta (persoanele cu care lucrezi: clienti, pacienti, studenti, potential angajator), locatia (locul unde iti vei desfasura activitatea - birou, sala de conferinte, sala de clasa) si scopul tau (ce incerci sa obtii: sa semnezi un contract? Sa fii angajat? Sa pari o persoana de incredere? Sa castigi respectul celor din jur? Ce anume?)

Raspunde-ti la 4 intrebari:

  • Ce incerc sa comunic prin infatisarea mea?
  • Cum sunt sau voi fi perceput(a)?
  • Ce asteapta audienta de la mine?
  • Am mai mult de un singur tip de audienta?

Cu alte cuvinte: ce va spune infatisarea mea (hainele, in special) despre mine si despre organizatia in care lucrez?

De asemenea, trebuie sa tii cont de sectorul in care lucrezi si de codul vestimentar impus de organizatie (daca exista). De exemplu, un psiholog care lucreaza intr-un centru care se ocupa de femei agresate in familie sau o doctorita intr-un spital de copii bolnavi de cancer se vor imbraca asemanator – imaginea lor trebuie sa transmita profesionalism, dar si faptul ca sunt persoane deschise, prietenoase, de incredere, al caror rol este sa isi ajute pacientii sa treaca prin momente dificile. In schimb, un avocat se va imbraca diferit de o actrita-diva, desi poate castiga la fel de mult.

In cazul schimbarii cursului sau accelerarii unei cariere, cel mai des intalnit scop este castigarea respectului, increderii si crearea unei impresii pozitive. Acest lucru il poti realiza cel mai usor apeland la articole vestimentare care comunica autoritate.

Aceste haine care transmit credibilitate si iti subliniaza capacitatile profesionale contin elemente cheie, cum sunt reverele, gulerul tare, manecile lungi, pantalonii si fustele cu croiala clasica, sacourile sau haine din tesaturi cu “tinuta” si in culori neutre. Articolele care comunica autoritate iti imprumuta din consistenta lor, apoi dispar imediat in fundal, lasand audienta sa se concentreze pe ceea ce spui sau demonstrezi. Imbracata in astfel de tinute, vei fi vazuta ca fiind o persoana competenta, care merita atentie. Fara ele… nu esti. De fapt, chiar ai putea sa fii ridiculizata sau ignorata, in functie de situatie.

In cazul in care doresti o promovare, va trebui sa cauti acele detalii care iti vor imbunatati imediat infatisarea, cu cheltuieli foarte mici: pantofi intotdeauna lustruiti si ingrijiti, o geanta de calitate, haine curate si calcate, machiaj adecvat, o tunsoare mai putin tinereasca. Studiaza lungimile fustelor, manichiura, bijuteriile si accesoriile grupului din care vrei sa faci parte. Aceste informatii te vor ajuta pe parcurs.

Ai impresia ca spun ca ar trebui sa iti petreci mai mult timp incercand sa arati bine, decat a fi competenta? Bineinteles ca nu. Daca nu te pricepi la ceea ce faci, nici un fel de haina nu va putea ascunde acest lucru. A arata bine DESCHIDE usi; competentele tale profesionale iti permit sa ramai in camera. Tocmai de aceea trebuie sa iti adaptezi infatisarea profesionala, pentru ca oamenii sa acorde, tie si experientei tale, respectul cuvenit.

Sper ca te-am convins de importanta infatisarii pentru o cariera de succes. Crezi ca infatisarea ta te ajuta sau iti “pune piedica”? Aminteste-ti de povestea de la inceput si judeca singura.