Business trip: ce-ti pui in bagaje?

imagine

Calatoria in scop de afaceri. Extraordinara pentru a-ti construi cariera, cumplita cand e vorba de impachetat haine. Pot sa jur ca prima intrebare care-ti rasare in minte este "Ce haine sa iau cu mine?"
de Irina Markovits, consultant de stil Image Matters

Fara gluma, este o chestiune serioasa. Nu e vorba doar ca vrei sa faci impresie buna – mai ales cand te intalnesti pentru prima data cu un client si doresti sa inchei un contract -, dar iti doresti sa ai tinutele adecvate mediului in care vei munci timp de cateva zile, fara sa cari cu tine tot dulapul.

Problema impachetatului de haine pentru calatorii de afaceri este ca nu prea stii ce tip de haine sa-ti iei, pana nu ajungi acolo – exceptie fac ocaziile cand ai mai vizitat acel loc, desigur. Dar, presupunand ca nu ai mai fost, cea mai buna strategie este sa iti alegi haine ceva mai protocolare decat este necesar si care sa nu fie prea «casual». In acest tip de ocazie, regulile stilului spun ca «e de preferat sa fii mai bine imbracat, decat sa fii prea relaxat». Nu vrei sa fii singura care poarta pantaloni cu talie joasa, tricou si sandale, cand restul sunt imbracati la 4 ace.

Cum sa obtii lucrul asta? Simplu: planificare in avans, garderobe-capsula si cunoscand cateva subterfugii.

Recomandarile urmatoare se potrivesc majoritatii tipurilor de medii de afaceri, cu exceptia celor foarte traditionale (banci, birouri de avocatura, asigurari, agentii guvernamentale, purtatori de cuvant, alte tipuri de reprezentari oficiale). Cu mici ajustari, chiar si cele care lucreaza intr-un mediu strict casual se pot folosi de aceasta lista.

Garderoba – capsula
Avand la baza doar cateva articole de vestimentatie bine alese si care “calatoresc” bine (nu se sifoneaza sau se sifoneaza foarte greu), femeia globe-trotter isi poate crea un numar de tinute adecvate unei game foarte largi de situatii. Aici, un costum cu pantaloni de culoare inchisa si o fusta se pot combina cu 2 camasi, un puloveras cu maneca scurta, 1 jacheta si o esarfa. Cel putin patru tinute diferite sunt create cu ajutorul a doar 7 articole de imbracaminte - o garderoba care incape in cel mai mic dintre geamantane.

Ideea de baza: o matrice (culori, materiale si croieli clasice, care se pot asorta si combina cu usurinta).

Tinuta 1: Costum (pantalon + sacou) + puloveras + esarfa

Tinuta 2: fusta+camasa alba+ jacheta rosie

Tinuta 3: pantaloni+camasa bleu

Tinuta 4: pantaloni+camasa alba+jacheta rosie+esarfa

Necesarul pentru o calatorie de 4-5 zile

  • Un costum (sacou si pantalon) de culoare inchisa;
  • O jacheta sau un alt sacou care se asorteaza la culoare, dar nu este identica cu cea a costumului;
  • O fusta sau o alta pereche de pantaloni, care sa se potriveasca atat cu sacoul, cat si cu jacheta (atentie la croiala, dar si la material!);
  • Trei sau patru topuri, care sa poata fi purtate cu hainele descrise mai sus. Topurile ar trebui sa se potriveasca mai multor tipuri de ocazii, de la relativ protocolar (o camasa alba cu maneca lunga) pana la relaxat (un puloveras colorat din bumbac, un T-shirt clasic alb sau o helanca intr-o culoare neutra);
  • Trei perechi de pantofi – doua care sa se potriveasca tinutelor de business si inca una, comoda, pe care sa o porti cand alergi intre terminalele aeroportului sau daca iesi la o plimbare turistica. Atentie, insa: incaltamintea sport nu este o forma acceptabila pentru cei care calatoresc in interes de afaceri, in special in marile orase din Europa si Statele Unite;
  • O geanta de umar sau o poseta, din piele;
  • Bijuterii asortate, clasice; o curea, esarfe, ciorapi (sosete sau ciorapi lungi), lenjerie intima;
  • Mini-trusa de cosmetice. Ca sa nu fii nevoita sa cari ditamai sticlele de sampon, balsam, gel de dus, crema de corp, cumpara mini-containere in care poti decanta doar o mica cantitate (de exemplu, de la The Body Shop);
  • Un pardesiu / trench / palton, in functie de anotimpul si climatul in care calatoresti; O umbrela;
  • Incarcatorul telefonului mobil si, eventual, o baterie suplimentara pentru laptop/camera digitala; Restul depinde de tine. Pijama, echipament de sport…. Ce porti in afara orelor de serviciu este treaba ta.

Subterfugii cunoscute doar de calatorii experimentati

1. Verifica prognoza meteo in avans

Afla cum va fi vremea la destinatie. Intra pe www.weather.com, in sectiunea World, si introdu numele orasului si tarii pe care planuiesti sa o vizitezi. Site-ul ofera prognoza meteo pe urmatoarele 10 zile, asa ca iti poti face o idee despre ce te va astepta la destinatie.

Daca sederea ta dureaza mai mult de 10 zile, poti verifica istoricul meteorologic pentru zona respectiva. De asemenea, daca suferi de astm, alergii sau alte probleme respiratorii, site-ul iti ofera indicatori locali ai nivelului de polen, spori etc. Una peste alta, e un site pe care trebuie neaparat sa-l treci in Favorites daca se intampla sa calatoresti des.

2. Intreaba daca trebuie urmat un cod vestimentar

Chiar daca ai calatorit putin, probabil ai descoperit ca acest lucru se schimba de la oras la oras si de la regiune la regiune. Nu presupune niciodata ca trebuie sa te imbraci intr-un anumit fel! Presupunerile nu aduc decat probleme inutile, in special in cazul calatoriilor de afaceri internationale.

Pune intrebari cat mai la obiect. Daca persoana responsabila sa te primeasca si sa te indrume sau managerul-gazda iti spune «Intr-una din seri vom lua cina la La Maison de Snob, dar te poti imbraca casual”, afla exact ce inseamna casual pentru aceasta persoana. Pantaloni scurti si flip-flops? O fusta si o bluza? Rochie de seara, dar iti lasi tiara acasa? Ce anume?

Haideti sa va dau si un exemplu de conflict al codului vestimentar. E adevarat ca e usor extrem, dar este o mostra de obtuzitate legata de codul vestimentar. Cu ceva timp in urma am participat la un seminar despre gandirea creativa al carui prezentator era un tip plin de energie si umor. Tipul ar fi putut usor sa devina actor de comedie. In ziua seminarului, era imbracat intr-o camasa albastra, fara cravata, si cu pantaloni bej – hainele in care se simtea cel mai comod.

In timpul seminarului, ne-a povestit o intamplare extrem de jenanta al carei personaj principal fusese chiar el, in Statele Unite. Se pare ca, in drumul sau spre etajul 44 al unei cladiri de birouri unde trebuia sa ofere acelasi seminar despre gandirea creativa unui grup de senior-manageri, omul a fost oprit de un paznic. Acesta ii interzicea sa urce in lift. De ce? Pentru ca nu purta sacou si cravata. El venise in “uniforma standard”, o camasa deschisa la guler, fara cravata, si pantaloni. La inceput, a crezut ca paznicul glumeste. Dar, cand a trecut ora 8.30 - la care trebuia sa-si inceapa seminarul – iar el inca se certa cu paznicul, a cerut sa vorbeasca cu persoana de contact pentru seminar. Coordonatorul evenimentului a confirmat ca, intr-adevar, era obligat sa poarte sacou si cravata. Asa ca tipul a fost nevoit sa astepte pana la ora 9, cand se deschideau magazinele, ca sa isi cumpere niste haine. Seminarul a inceput cu o ora mai tarziu decat fusese programat, iar, drept rezultat, firma lui a pierdut contractul de training.

A cui a fost vina? A persoanei care a aranjat intalnirea. Cine a fost pedepsit? Cel care venise din afara orasului. Concluzia lectiei? Nu te baza pe persoana de contact sa-ti spuna tot ce este nevoie sa stii. Intreaba din timp, ca sa nu intampini probleme. Daca nu te simti in largul tau cu gazda sau cu clientul ca sa ii intrebi direct, suna Camera de Comert locala si intreaba care este tinuta de afaceri potrivita acelui loc. Sau, daca vei calatori in strainatate, suna la ambasada din tara de destinatie si vorbeste cu atasatul cultural. Nu neglija tinuta de afaceri in timpul calatoriei! Cariera ta este mult prea importanta. Bon voyage!

Imaginile au fost preluate de pe site-urile: www.landsend.com si www.bananarepublic.com